mural_lita_cabellut_2
23 de de setembre de 2020
Però... quí és Lita Cabellut?
Dona, gitana, amb una infància molt difícil i, ara, l'artista plàstica més cotitzada del nostre país. Un nou mural al nostre poble li ret homenatge.

El nou mural del Mercat Municipal, i que suposa un pas més en el projecte "Amb altra mirada" dels artistes picanyers Christian Quesada i Laura Salido (Soul Creator), ret homenatge a Lita Cabellut. Però... qui és Lita Cabellut?

D'una infància molt difícil a descobrir l'art
Lita Cabellut (Sariñena-Osca, 1961) és una dona gitana, artista multidisciplinar espanyola que treballa amb oli sobre tela, dibuixos en paper, escultura, fotografia, poesia, poemes visuals i vídeos. D'origen humil, i amb una infància molt difícil va ser criada a Barcelona per la seua iaia fins a que esta va faltar i fou adoptada. De mans d'esta nova família va descobrir el món de l'art i en una visita al museu d'El Prado, molt jove, va decidir que es dedicaria al món de l'art.

Vídeo RTVE: "Crónicas - Lita Cabellut: el lenguaje de los colores."

L'artista espanyola més cotitzada
Reconeguda per la seua pintura, treballa amb llenços de gran format tot i utilitzant una característica variació contemporània de la tècnica del fresc. Al 2011 va rebre el Premi de Cultura Gitana de Pintura i Arts Plàstiques de l'Institut de Cultura Gitana en reconeixement al treball realitzat en benefici de la cultura gitana en el món. Al 2015 va entrar en el rànquing dels 500 artistes més cotitzats del món de la revista especialitzada Artprice, que la situava en el lloc 333. En l'actualitat, a Espanya, sols les obres dels artistes Miquel Barceló i Juan Muñoz, superen la cotització de les peces de Lita Cabellut.

Un mural per a donar a conèixer la seua història
A la façana oest del Mercat Municipal, un nou mural vol donar a conèixer (i reconèixer) el treball d'esta dona artista. El treball de Christian Quesada i Laura Salido ens presenta a Lita Cabellut i també, com en el cas de la resta de peces d'esta proposta, ens convida a descobrir un poc del nostre poble. En este cas, imaginen com seria el Ball de la Moma (interpretat al nostre poble en la celebració de les Dansetes del Corpus a càrrec dels grups de Danses Carrasca i Realenc), vist pels ulls de Lita. Veien a la Moma (la virtud) envoltada pels set pecats capitals ballant a la Plaça del País Valencià. L'estil del mural tracta de reproduir el llenguatge de Lita Cabellut a mig camí entre l'expressionisme i l'action painting.

Vídeo: Realització del mural Lita Cabellut per Soul Creator

mural_lita_cabellut_web